Kiedy decydujesz się na współpracę z firmą remontowo-budowlaną, powinieneś wiedzieć, jakie prawa Ci przysługują. Wiele z nich wynika z gwarancji i/lub rękojmi na remont. Przeczytaj, czym różnią się te pojęcia i jakie korzyści wynikają z ich posiadania.
Gwarancja a rękojmia – najważniejsze różnice
Remont mieszkania lub domu to poważne przedsięwzięcie, które zawsze wiąże się z inwestycją finansową i dużą ilością pracy. Błędy i niedoróbki przy remontach zdarzają się bardzo często, dlatego warto wiedzieć, jak się przed nimi zabezpieczyć. A jeśli już się wydarzą – jakie prawa przysługują z tego tytułu.
Gwarancja i rękojmia odnoszą się do jakości i trwałości prac remontowych. Dzięki nim masz pewność, że w razie problemów wykonawca będzie odpowiedzialny za naprawę lub wymianę wadliwych elementów lub usług. To zabezpiecza Twoje pieniądze i minimalizuje ryzyko strat finansowych.
Jakie są najważniejsze różnice pomiędzy gwarancją a rękojmią?
Gwarancja na remont mieszkania/domu
Gwarancja to dobrowolna deklaracja wykonawcy remontu, że zrealizowane prace spełnią umówione standardy jakości przez określony czas.
Gwarancja jest udzielana na podstawie umowy między klientem a wykonawcą i ma na celu zabezpieczenie interesów klienta w przypadku usterek. Może ona obejmować różne elementy, takie jak instalacje elektryczne, hydraulika czy gładzie na ścianach. Okres gwarancji może być różny i zazwyczaj wynosi od kilku miesięcy do kilku lat, w zależności od umowy.
Przy wyborze wykonawcy warto więc sprawdzić, jakiej gwarancji udziela i podpisać stosowną umowę. Jeśli jednak przegapiłeś ten moment i prace są już zrealizowane, nie oznacza to, że firma remontowa nie ponosi żadnej odpowiedzialności – wciąż obowiązuje rękojmia.
Rękojmia na remont mieszkania/domu
Rękojmia przysługuje klientowi z mocy prawa, bez konieczności zawierania dodatkowej umowy.
Dotyczy ona wad fizycznych lub prawnych prac realizowanych przez wykonawcę. W przypadku remontu domu lub mieszkania rękojmia odnosi się do prac budowlanych i usług świadczonych przez firmę remontowo-budowlaną. Rękojmia na prace remontowo-wykończeniowe obowiązuje przez 2 lata.
Jeśli zauważysz usterki w wykonaniu lub jakości prac w okresie rękojmi, masz prawo oczekiwać ich naprawy lub odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy.
Reklamacja prac remontowych – jak się zabezpieczyć?
Aby móc skutecznie dochodzić swoich roszczeń w przypadku błędnie wykonanych prac remontowo-wykończeniowych, zwróć uwagę na gwarancję i rękojmię jeszcze przed rozpoczęciem remontu. Są to narzędzia, które chronią Twoje prawa i gwarantują, że prace będą zgodne z umową oraz standardami jakości.
Także podczas trwania remontu możesz zadbać o pewne działania, które będą pomocne w przypadku ewentualnych roszczeń po zakończeniu prac.
Długość gwarancji
Dobre firmy remontowo-budowlane, które są pewne jakości pracy, z chęcią udzielą długotrwałej gwarancji na swoje usługi. To znak, że wykonawca realizuje remonty zgodnie z najlepszymi standardami.
Dokładnie zapoznaj się z warunkami gwarancji. Sprawdź, co obejmuje, jaki jest okres jej trwania oraz warunki realizacji.
Umowa pisemna
Upewnij się, że wszelkie uzgodnienia z firmą remontowo-budowlaną znajdują się w pisemnej umowie. Choć roszczenia z tytułu rękojmi są możliwe niezależnie od formy umowy, to dokument ten będzie stanowił podstawę do ewentualnego egzekwowania gwarancji.
Dokumentacja wad
Jeśli w trakcie remontu zauważysz jakiekolwiek wady w pracy wykonawcy, niezwłocznie je zgłaszaj i dokumentuj. Zdjęcia, opisy i daty będą przydatne w przypadku ewentualnych sporów.
Rękojmia czy gwarancja – jak reklamować prace remontowe?
Jeśli w trakcie remontu doszło do zaniedbań, powstały usterki czy wady, masz prawo reklamować usługę. Kiedy podstawą do roszczeń jest gwarancja, a kiedy rękojmia?
W przypadku trwających prac, możesz zgłaszać reklamację na podstawie gwarancji. Rękojmia zaś zaczyna obowiązywać po zakończonym remoncie. Wtedy działają zarówno rękojmia, jak i gwarancja – jeśli wykonawca jej udzielił.
Pamiętaj jednak, że nie zareklamujesz wad widocznych w momencie odbioru, gdyż odebranie przez Ciebie prac jest równoznaczne z zaakceptowaniem usterek.
Gwarancja spokojnego remontu
Gwarancja i rękojmia to narzędzia, które powinieneś rozumieć, by móc je wykorzystać w razie potrzeby. Zapewniają ochronę Twoich praw, bezpieczeństwo finansowe i wysoką jakość prac.
Pamiętaj o dokładnym przeczytaniu umowy, dokumentowaniu wad oraz aktywnym uczestnictwie w procesie remontu. Dzięki temu unikniesz wielu problemów i będziesz mógł cieszyć się swoim mieszkaniem lub domem przez wiele lat.